بورس ایران

تحلیل بازار بورس ایران

بورس ایران

تحلیل بازار بورس ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موضوع و شاید معضل تعیین نرخ سنگ آهن و اثرات آن در سود آوری شرکت های معدنی و فولادی در حالی یکی از چالش‌های اصلی مدیران این دو صنعت بورس و سرمایه گذاران بوده و است که بالاخره بعد از گذشت حدود 45 روز از توقف نماد معاملاتی شرکت های گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه و سرمایه گذاری های امید و توسعه معادن و فلزات ، غائله افزایش نرخ سنگ آهن خوابید و با فشار برخی مدیران فولادی نرخ هر کیلو سنگ آهن های به نرخ های گذشته بازگردانده شد تا این بار نیز محرز شود که جایگاه و قدرت شرکت های فولادی بیش از سنگ آهنی ها است. این اتفاق در شرایطی ظاهرا" به صورت توافق بوده و قیمت هر کیلو سنگ آهن در حالی حدود 57 تومان تعیین شده که در طول این مدت هیچ یک از مدیران و مسئولان وزارت صنایع علیرغم ادعاهایی مبنی بر حمایت از بورس و لزوم شفاف سازی حاضر به اظهار نظر در این مورد نشدند و از سوی دیگر تکلیف فرمول پیشنهادی سازمان بورس به وزارت صنایع را نیز روشن نکردند. به هر حال آن طور که از قرائن بر می‌آید در هفته جاری نماد 5 شرکت بزرگ بورس که به تنهایی حدود 24 درصد از ارزش روز بازار سرمایه را در اختیار دارند بازگشایی خواهد شد که این اتفاق بدون شک با تبعات پیدا و پنهان متعددی همراه خواهد بود.

*سئوالات سهامداران سنگ آهنی ها

شرکت 200 میلیارد تومانی چادرملو که با ارزش روز 6/2 هزار میلیارد تومانی در رده پنچم جدول بزرگان بورس قرار دارد در حالی بعد از افزایش هر کیلو نرخ سنگ آهن از 56 تومان به 75 تومان اقدام به تعدیل مثبت و 26 درصدی سود هر سهم کرد که شاید این شرکت ، جلودار اصلی واقعه عدم افزایش نرخ سنگ آهن و بازگشت قیمت ها به گذشته باشد. بعد از اعلام افزایش نرخ سنگ آهن، پیش بینی سود هر سهم این شرکت با 26 درصد رشد از 1264 به 1585 ریال افزایش یافت اما بعد از 15 روز مجددا" نماد این شرکت برای دومین مرتبه متوقف شد که دلیل این اتفاق نیاز به مستندات بیشتر سازمان بورس اعلام شد. حال با توجه عدم افزایش نرخ سنگ آهن، سهامداران بزرگ و کوچک چادرملو این سئوال را خواهند پرسید که تکلیف افزایش 26 درصدی سود سهام این شرکت چه خواهد شد و آیا سود سهام کاهش خواهد یافت و چادرملو خواهد توانست پیش‌بینی‌های خود را محقق کند یا خیر.


*پوشش سود سهام چادرملو

این گونه سوالات و دیگر ابهامات و تبعات پیدا و پنهان در حالی طی روزهای آینده نمود بیشتری خواهد یافت که محمد علی احمد‌زاد اصل رئیس هیئت مدیره چادرملو به فارس گفت: با منتفی شدن افزایش نرخ سنگ آهن، واریز پول به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از سوی شرکت های معدنی نیز منتفی شد و بودجه سال آینده چادرملو طی دو ماه آینده ارایه خواهد شد. وی ادامه داد: سودآوری چادرملو از دو موضوع و حوزه قیمت و مقدار تولید است و هر چند قیمت هر کیلو سنگ آهن در سال جاری همان 57 تومان خواهد بود اما با توجه به افزایش تولیدات، سود محتاطانه و 158 تومانی این شرکت پوشش داده خواهد شد. احمدزاده اصل با بیان این که بعد از رفع ابهامات اطلاعات حسابرسی شده چادرملو به بازار اعلام خواهد شد ، بازگشایی نماد این شرکت و 4 شرکت دیگر در هفته جاری را قطعی دانست و اظهار داشت: علیرغم کاهش قیمت‌های جهانی سنگ آهن و 50 درصدی، نه سود پیش‌بینی سهام چادرملو کاهش نکرده بلکه تا پایان سال‌ تمام این رقم محقق خواهد شد چرا که پیش‌بینی سود سهام معدنی‌ها برخلاف فولادی‌ها براساس قیمت‌های جهانی نیست.


*توافقات نهایی شد

عدم افزایش نرخ سنگ آهن در حالی مورد تایید برخی مدیران و مسئولان است که حسین ملاحسین آقا مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به فارس گفت: توافق بر روی شرایط و قیمت سنگ آهن بین مدیران شرکت های فولادی‌ و سنگ آهنی نهایی شده که این توافق برای دو طرف راضی کننده بود. وی با بیان اینکه دو شرکت فولاد مبارکه و خوزستان اطلاعات مربوطه را به سازمان بورس ارایه کرده‌اند تصریح کرد: اطلاعات شرکت‌های معدنی و سپس دو شرکت سرمایه‌گذاری امید و توسعه معادن و فلزات نیز در روزهای یکشنبه یا دوشنبه به بورس ارایه خواهد شد و طی آن جزئیات توافقات نیز اعلام می‌شود.
به گفته وی عملکرد 6 ماهه دو شرکت فولاد مبارکه و خوزستان براساس توافقات حاصله به بورس ارایه شده که بدون تعدیل منفی EPS بوده و نماد معاملاتی 5 شرکت متاثر از نرخ سنگ آهن در هفته جاری نیز بازگشایی خواهد شد.

*تعدیل منفی و اندک فولادمبارکه؛ شاید

به گزارش فارس ، بعد از اعلام عدم اثرات افزایش نرخ سنگ آهن در سود آوری شرکت فولادمبارکه ازسوی مدیرعامل این شرکت بزرگ و ادامه سیر نزولی قیمت سهام آن، نماد معاملاتی این شرکت با توجه به کاهش قیمت سهام و اثر مستقیم بر روند نزولی شاخص کل بورس در 23 شهریور بسته شد که این اقدام هر چند موجب توقف ضرر و زیان سهامداران این شرکت شد اما با مخالفت برخی فعالان همراه بود.
اطلاعات مالی این شرکت در حالی هفته گذشته به سازمان بورس ارسال شده که از قرار معلوم قیمت سنگ آهن دریافتی این شرکت همان 576 ریال منظور شده و ا زسوی دیگر در 6 ماهه 50 درصد از سود 907 ریالی نیز پوشش داده شده است. سود سال مالی آینده فولاد در حالی اعلام شده که گزارش حسابرسی شده این شرکت طی یک ماه آینده ارایه خواهد شد. محمد رجایی مدیرعامل فولاد مبارکه در گفت و گو با فارس نیز خبر عدم افزایش نرخ سنگ آهن و بازگشایی نمادها در هفته جاری را تایید کرد و گفت: کاهش قیمت‌های جهانی فولادی برای فولاد مبارکه چندان خطرناک نخواهد بود و روند تولید و فروش محصولات این شرکت حفظ خواهد شد. وی با بیان این که پیش‌بینی سود سهام فولاد مبارکه در 7 ماه سال جاری تعدیل منفی خواهد داشت در پاسخ به این سئوال فارس کف با توجه به کاهش قیمت های جهانی آیا سود آوری شرکت فولاد در آینده کاهش خواهد یافت یا خیر تاکید کرد: در بدترین حالت سود سهام فولاد مبارکه حدود 7 درصد کاهش خواهد یافت که جای نگرانی وجود ندارد. رجایی در برابر این مطلب که آیا با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و جو روانی منفی حاکم بر بورس ، به هنگام بازگشایی نماد فولاد مبارکه قیمت سهام آن کاهش و سهامداران اقدام به فروش خواهند کرد اظهار داشت: احتمال این اتفاق با توجه به کمبود نقدینگی بازار سهام و فشار فروش سهامداران دور از ذهن نیست.

*5 بزرگ بورس می‌آیند

موضوع بازگشایی نماد معاملاتی 5 شرکت فولادمبارکه، گل گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری های امید و معادن و فلزات و زمان این اقدام در حالی موجب بروز سئوالاتی در افکار عمومی سهامداران شده که امیرحمزه مالمیر رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس به فارس گفت: با توجه به ارایه آخرین اطلاعات و اعلام اثرات نرخ سنگ آهن توسط فولاد مبارکه و خوزستان و ارایه اطلاعات توسط سنگ آهنی ‌ها و دو شرکت سرمایه‌گذاری، نماد معاملاتی این شرکت ها به احتمال بسیار زیاد در هفته جاری باز خواهد شد. وی ادامه داد: براساس توافق حاصله بین مدیران فولادی‌ و سنگ آهنی ، اطلاعات مربوطه دریافت و در اختیار فعالان بازار قرار خواهد گرفت.

*احتمال ریزش شاخص و دیگر اثرات

5 شرکت بزرگ در حالی هفته جاری به تابلوهای معاملات بازخواهند گشت که هر چند براساس اصل پنجم اصول سرمایه‌گذاری در بورس (عدم قطعیت) نمی‌توان با قاطعیت رویدادی را پیش‌بینی کرد اما با توجه به شرایط بازار و وجود جو روانی و کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ آهن و مهمتر از آن کاهش ضریب اعتماد سرمایه‌گذاران به عملکرد برخی مسئولان ، می‌توان انتظار داشت که شاخص کل بورس با ریزش قابل توجهی مواجه شود که در این حالت ارقام دماسنج بازار سهام احتمالا" از خط روانی 10 هزار واحد نیز عبور و وارد کانال 9 هزار واحدی خواهد شد. این در حالی است که از دیگر اثرات پیدای این رویداد به انزوا رفتن شرکت‌های فولادی و عدم امید به آینده مثبت سنگ آهنی‌ها خواهد بود اما شاید مهمترین اثر افزایش نرخ سنگ آهن و سپس کاهش مجدد آن بی‌اعتمادی بخش مهمی از بازار سرمایه به تصمیمات دولتی باشد چرا که این نخستین بار نیست که پیکر کوچک بورس شاهد چنین حادثه‌ایی است.عدم اطلاع رسانی مسوولین امر در این خصوص هم با شعار حمایت از بورس در تضادی آشکار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد